Wij maken op onze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door de browser op de harde schijf van de computer wordt opgeslagen. Wij gebruiken cookies om je instellingen en voorkeuren te onthouden. Je kunt deze cookies uitzetten via de browser. Lees meer

Hoe kom je aan je eerste klanten?

Deze week kreeg ik een vraag van een cursist die onderweg is naar het Vrije Adviseurschap. Hij is een eersteklas expert op het gebied van subsidies. Dit is complexe materie waarbij MKB bedrijven veel plezier kunnen hebben van zijn kundigheid en ervaring op het gebied van allerhande subsidies, het indienen en afhandelen van aanvragen, enzovoort.

De kwestie waar hij mee worstelt is hoe je aan je eerste klanten komt. Hij gaf aan druk te zijn met gesprekken met allerhande mogelijke afnemers, echter geen MKB bedrijven maar clubs en organisaties. Hem was niet duidelijk wie binnen deze clubs verantwoordelijk zijn voor de beslissingen. Deze gesprekken bleken hem ook veel tijd te kosten.

Tevens wilde hij weten hoe zijn website ingericht moest worden.

Hieronder mijn letterlijke beantwoording van zijn vraag.

V.w.b. je volgende stappen. Het credo hier is “fake it till you make it”.

Gewoon een nieuw domein aanvragen (mag ook best www jansen-subsidieadvies punt nl zijn, hoeft niet per se de aanduiding van jouw persona te zijn). Die invullen met (1) blog op home, (2) klant ervaringen en resultaten (uit het verleden, no prob), (3) jouw producten-wolk, (4) contactgegevens (5) conversieblok. Gebruik WordPress met leuk theme.

Nieuwsbrief van de Business RocketeerDaarna een mailing schrijven (zie plaatje met het voorbeeld van de Business Rocketeer, Ivo komt inmiddels om in het werk, echt) en die sturen naar jouw contacten. In die mail kondig je je nieuwe dienstverlening aan (meerdere producten, maar hoofdtekst gaat over parttime subsidie advies). Daarna rustig afwachten wat er aan reacties komt. Levert dit alleen wat ‘liefdewerk-oud papier op’, geen probleem, spreek af dat je ze als referent mag gebruiken. Je portfolio begint zich dan al te vullen, je geloofwaardigheid neemt toe.

LET OP!

Jaag geen clubs en andere partijen na die lange lead-times kennen. Je kunt je de verkoopkoste niet veroorloven. Dit was in je vorige werk anders; een contract van tonnen mag wat inspanning kosten, maar een ‘vrije adviseur’ steekt zeer weinig tijd in het najagen van klanten.

Een mailtje, een kop koffie, en dan start het project. Of niet, ook goed, heeft in elk geval niet veel tijd gekost. En laten we wel wezen, de markt is enorm en ligt braak; MKB bedrijven staan over het algemeen ver van dit onderwerp af. Over 6 maanden zit je vol.

Focus dus op klanten waar weinig politiek speelt, die druk zijn met operationele zaken (en dus weinig tijd hebben voor langdradige vergaderingen en inkoopspelletjes), en die de macht hebben om snel te kunnen beslissen. Met andere woorden: doe zaken met de bazen en eigenaars van MKB bedrijven.

Datum: 25-10-2014 Categorie: Marketing

© 2024 Arjan Yspeert | Webdesign: StandOut Reclame