Wij maken op onze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door de browser op de harde schijf van de computer wordt opgeslagen. Wij gebruiken cookies om je instellingen en voorkeuren te onthouden. Je kunt deze cookies uitzetten via de browser. Lees meer

Jezelf positioneren? Gebruik LinkedIn als spiegel.

Vaak hoor ik dat positionering voor adviseurs gezien wordt als een bijzonder lastig te nemen drempel. Hoe profileer ik mijzelf naar mijn klant? Wat onderscheidt mij van de concurrent? Welk sterk punt moet ik benadrukken, welk zwak punt camoufleren? En als er dan eenmaal keuzes gemaakt zijn dan blijkt het lastig om het schip recht te houden, al gauw wordt een scherpe profilering losgelaten als er zich kansen aandienen in een ander veld waarvoor je een ander beeld van jezelf moet laten zien. Je ziet dit ook vaak in winkels; een edgy kinderkleding zaak gaat er gauw andere artikelen bij verkopen als de omzet in de eerste maanden na opening tegenvalt.

En is positionering wel zo belangrijk? Als je specialist bent in kwaliteitssystemen, dan mag je er toch best een klus bijnemen op het vlak van EHBO voor bedrijfshulpverleners?

Ja en nee. Die klus mag je best aannemen. Een Vrije Adviseur werkt voornamelijk voor MKB bedrijven en als die veel vertrouwen in je hebben zul je geregeld vragen krijgen die liggen buiten jouw absolute specialisme. Niks mis mee, de schoorsteen moet roken. Mijn held Alan Weiss omschreef zijn afkeer van specialisatie als volgt. “Specialize ánd Die” in plaats van het aloude “Specialize or Die”.

Maar in je marketing wil je wel degelijk een duidelijk beeld naar voren roepen. Dus als je je klanten- en projectenlijst bijwerkt op je site, geef dan voorrang aan de projecten die in lijn liggen met je primaire positionering, met het merk dat jij bent:

  • Of je nu de “Business Rocketeer” bent, die zijn klanten echt lanceert met ijzersterke marketing,
  • wanneer je voor het MKB de ‘Rechterhand in Energiemanagement” bent,
  • of voor Bouwend Nederland een strenge “Bouwmeesteres”.

Maar terug naar de kern van het probleem: hoe kom je aan een positionering, een merkbeeld dat hout snijdt?

Daarvoor moet je weten wat je kunt, waar je goed in bent. Je moet snappen hoe anderen jou zien. En je moet weten waar jouw klant door geactiveerd wordt. Je moet ontwikkelingen in jouw branche zien liggen. En ten finale: je moet daar een aantrekkelijk verpakking voor (laten) bedenken.

Het is niet voor niets dat in Nederland duizenden bureautjes zich met branding en positionering bezig houden. Veel ondernemers vinden het niet eenvoudig zichzelf op dit vlak te redden. Niet gek want jezelf een maatpak aanmeten vraagt enorm veel zelfinzicht en creativiteit.

LinkedIn positioneringToch kun je daar snel een stap in zetten. En daarvoor hebben we een geweldig middel met dezelfde functie als een spiegel bij de kleermaker: LinkedIn. En het is niet alleen een spiegel voor jezelf, maar ook een catalogus van andermans positioneringen, inclusief de concurrentie!

Als je communiceert in LinkedIn wordt altijd je naam vermeld, en meestal je functie. Dus iemand die jou voor het eerst op LinkedIn bekijkt ziet die term als eerste. Een hele belangrijke eerste kennismaking dus. Wat staat er bij jouw LinkedIn profiel? Je vorige functie? Of erger: “Klaar voor een nieuwe uitdaging”? Of staat er wat je kunt betekenen en voor wie? En in sommige gevallen nog waarom? (Bonuspunten!)

Je kunt meteen aan de slag: zoek op LinkedIn naar concullega’s.

Wat zetten zij voor functie onder hun naam?

  1. Is het onderscheidend?
  2. Wordt er een doelgroep genoemd?
  3. Worden er voordelen vermeld als je die persoon zou inschakelen?

Formuleer dan je eigen positionering waar deze drie elementen in zitten. Succes!

Datum: 01-11-2014 Categorie: Marketing

© 2019 Arjan Yspeert | Webdesign: StandOut Reclame