Wij maken op onze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door de browser op de harde schijf van de computer wordt opgeslagen. Wij gebruiken cookies om je instellingen en voorkeuren te onthouden. Je kunt deze cookies uitzetten via de browser. Lees meer

Welke foto’s zet een adviseur op zijn site?

Gisteren werd me door een Vrije Adviseur in de dop gevraagd welk fotografie en ander visueel materiaal ze moest verzamelen om haar webdesigner van voldoende munitie te voorzien. In mijn mailtje met antwoord beschreef ik een mogelijke aanpak;

Zoek een goede, maar betaalbare studiofotograaf en locatie-fotograaf (ineen), de foto’s zien er dan professioneel uit, en voor een net budget. mugshot bill gatesMaak gebruik van een fotograaf die je kent en vertrouwd, of probeer eens een nieuwe, helemaal zelf weten. Hou fotografen die blijven emmeren over copyrights en gebruiksrechten buiten de deur, alleen maar gedoe. We zijn hier niet bezig met een miljoenencampagne voor Hennes & Mauritz.

Bekijk hun website en de projecten die ze gedaan hebben in het verleden. Technisch kunnen is belangrijk, goede apparatuur ook. De nieuwe generatie fotografen maakt nauwelijks nog onderscheid tussen foto en video omdat ze bijna allemaal met spiegelreflexcamera’s (DLSR) werken.

Maar filmt je fotograaf niet, kijk dan of je een leuke andere partij kunt vinden voor de video’s. Voor een krappe portemonnee zijn de studenten van de business afdeling van het Cibap wellicht okee voor een video over jezelf, en misschien zelfs wel voor het interviewen van je klanten.

Anyway, een mooie start is voor een goede set materiaal waar de designer van je site mee kan werken is dit:

 

Profielfoto’s van jou voor de verschillende social media en je site (te maken in studio)

  • Portret en face (frontaal)
  • Portret en profile
  • Totaalfoto (“ten voeten uit”, oftewel van kop tot teen)
  • Medium shot (navel tot kruin)
  • Iets opvallends, bijvoorbeeld in bijzondere stoel (medium en ten voeten uit)

 

Foto’s van jou in interessante omgevingen (à la Regina Koning)

12-tal foto’s in 3 omgevingen, in 3 verschillende outfits; medium en ten voeten uit

 

Foto’s van passende situaties (hoef jij niet per sé in voor te komen, is wel mooi meegenomen)

12-tal foto’s van mensen in workshops, 1 op 1 sessies, maken opdracht, organisatie opstellingen etc.

(Kijk hiervoor ook naar bruikbare stock, bijvoorbeeld op de Dollar Photo Club.)

 

Foto’s van passende, voor jouw merk relevante thema’s en/of onderwerpen

Denk aan strand voor reisbureaus, aan wolkenkrabbers in New York voor een financial broker, aan een verkeersbord van Route 66 voor een automerk, etc. (Kijk ook hiervoor naar bruikbare stock.)

 

Foto’s van klanten voor bij testimonials

Een 8-tal klantfoto’s met testimonial is een goed minimum. Als je met hen hebt overlegd over hun testimonial kun je hen om een foto vragen of eventueel van hun LinkedIn profiel halen. Gaat om klein fotootje (zie bijvoorbeeld de referenties op De Vrije Adviseur).

 

Video materiaal

  • Leuke introductie video over jezelf, wie ben je, wat doe je, waarom vind je dat zelf zo belangrijk, wat heeft de klant/kijker eraan? Maximaal 2 minuten.
  • Per product een korte introductie video van 1 minuut. Naam product, welk probleem lost het op, hoe werkt het, voor wie is het bedoeld etc.
  • Klantreferenties, 1 à 2 minuten per klant, of een langere compilatie van meerdere klanten.

 

Ander visueel materiaal voor je site kunnen zijn: infographics, explanimationsillustraties, enzovoort.

Hoe meer materiaal je websdesigner heeft, hoe gunstiger hij of zij jou kan afbeelden in je website. Dus verzamel en fotografeer ze, er bestaat niet zoiets als “te veel bronmateriaal”!

Datum: 03-02-2015 Categorie: Marketing

© 2019 Arjan Yspeert | Webdesign: StandOut Reclame