Wij maken op onze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door de browser op de harde schijf van de computer wordt opgeslagen. Wij gebruiken cookies om je instellingen en voorkeuren te onthouden. Je kunt deze cookies uitzetten via de browser. Lees meer

De gang erin met Slow Consulting

Wat is “Slow Consulting”?

Improve by 1% a day and in 70 days you’re twice as good – Alan Weiss

 

Slow Consulting klinkt misschien niet erg actief of enerverend, maar het is een methode die ik zo heb genoemd omdat het anders is dan de gebruikelijke methoden van consultancy en advisering.

De meeste adviestrajecten worden geprijsd naar de inzet van adviseurs en middelen bij de klant. Met andere woorden: omdat het bureau pas een factuur kan sturen als er werk is verricht, of als er iets aan de klant is geleverd, heeft het adviesbureau er belang bij dit zo vlot en frequent mogelijk te doen. Dit om zoveel mogelijk geld te kunnen verdienen in zo kort mogelijke tijd. Dit heeft vele nadelen, maar de belangrijkste daarvan is dat het sommige klanten ongelukkig maakt. Natuurlijk wil elke klant een snelle en betaalbare oplossing voor zijn probleem, maar sommige problemen zijn helemaal niet snel op te lossen en worden juist duur als je ze met een te korte doorlooptijd probeert te implementeren. Ze worden daardoor te intensief.

De Vrije Adviseur gebruikt de Gouden DriehoekMet name voor MKB klanten is een intensief traject vervelend. Er zijn geen stafafdelingen zoals HRM of ICT die inhoudelijk weerwerk kunnen bieden aan de adviseurs, nee het is de directeur of zijn rechterhand die het adviesproject er naast zijn of haar gewone werk bij moet doen. Eerst wordt de snelle oplossing hartelijk verwelkomd, men zat tenslotte al lang op dat management development project te wachten, maar nu de adviseurs begonnen zijn blijkt er behoorlijk wat werk voor de opdrachtgever achter weg te komen, en dat leidt al snel tot de nodige irritaties.

Uiteraard kunnen veel trajecten kort en goed gedaan worden, dat staat niet ter discussie. Maar in veel gevallen en vooral bij MKb bedrijven is Slow Consulting een meer passende methode om de situatie van de klant te verbeteren.

Mijn definitie van Slow Consulting

Het idee voor het begrip ‘Slow Consulting’ heb ik uiteraard geleend van de Slow Food beweging. Als definitie hiervan geeft Wikipedia het volgende:

Slow consulting werkt goed in het MKBDe Slow Food (langzaam voedsel) beweging zet zich af tegen de industriële productie van voedsel met de zogenaamde fastfood als exponent. Ze beoogt de culturele of traditionele keuken te behouden en daarmee ook het oorspronkelijk gebruik van gewassen, zaden, dieren en landbouwgebruiken van een regio. De beweging is in 2009 opgezet door Carlo Petrini in Italië, maar heeft ondertussen meer dan 100.000 leden in 150 landen. Het internationale symbool van Slow Food is de slak.”

Dit komt op mij over als een prima uitgangspunt voor smakelijke en voedzame maaltijden. Dus baseer ik mijn definitie van het begrip Slow Consulting graag losjes op het begrip Slow Food:

“Slow Consulting is het verbeteren van de situatie van de opdrachtgever over een lange termijn, door middel van interventies die passen bij het tempo en de aard van die opdrachtgever. Dit als reactie op de gebruikelijk vorm van adviseren waarbij adviesbureaus in zeer korte tijd trachten het probleem van de opdrachtgever op te lossen zonder diepgaand begrip voor die opdrachtgever en zijn specifieke omstandigheden.”

Kun je normaal advieswerk kenschetsen door de uitdrukking: “met stoom en kokend water”, dan zou ik liever gaan voor “haastige spoed is zelden goed”.

Voor een passend symbool voor de Slow Consulting “beweging” houd ik me overigens van harte aanbevolen. Wordt vervolgd!

 

Datum: 17-11-2014 Categorie: Adviseren

© 2019 Arjan Yspeert | Webdesign: StandOut Reclame