Hoe ga je als freelance adviseur om met ziekte?
Martin, één van de lezers van het boek, kwam deze week met een goede vraag over hoe een vrije adviseur omgaat met ziekte:
“Mijn vraag is eigenlijk de volgende; hoe ga je om met uitval door ziekte of ongeval. Je bent dan niet beschikbaar voor de klant, maar je abonnement loopt wel door. Maak je daar afspraken over?”
Hoi Martin, ik heb nog eens over je vraag nagedacht, maar het korte antwoord is: Nee, ik maak daar geen afspraken over.
Een paar overwegingen:
Er is mij tijdens vele new business gesprekken of tijdens trajecten nog nooit gevraagd naar hoe ik omga met ziekte. Daaruit concludeer ik dat dit in de praktijk niet een ‘hot issue’ is voor de aspirant opdrachtgever. Waar dit aan ligt, daar kan ik alleen maar naar gissen. Ik denk dat MKB’ers, zelf ondernemers, ervan uitgaan dat andere ondernemers -zoals solo adviseurs- eenzelfde sterke verantwoording voelen voor het behalen van doelen en behoudens ongevallen niet zo vaak ziek zullen zijn.
Uiteraard kan iemand ziek worden, ook buiten zijn of haar schuld. Bijvoorbeeld door een ongeluk. Dan moet je verzekering (of in mijn geval mijn Broodfonds) je maandinkomen overnemen. De klant is daar dan natuurlijk nog niet mee geholpen. Dus het kan geen kwaad om een collega achter de hand te hebben die jouw werk tijdelijk kan waarnemen. Mocht je echt zelf het werk moeten doen, tracht dan het project te parkeren tot je weer op de been bent. Trouwens, hoe verder in het project, hoe minder afhankelijk de klant is geworden. Ook dit is een gunstig effect van het overdragen van kennis en kunde van de klant door de methode van de vrije adviseur.
Andere overweging is dat je ook bij ziekte (ligt eraan wát natuurlijk) heel veel werk thuis kunt doen. Door alle moderne communicatie kanalen kun je zeker 80% van je input blijven geven. Het maandelijks persoonlijk contact kun je mogelijk naar je eigen locatie halen. Bijvoorbeeld als je een gebroken been hebt. Denken en en typen gaan dan prima, naar de klant toe rijden wat minder.
In de praktijk (en ik ben ondernemer sinds 1992) maak ik zelf alleen het omgekeerde mee. De klant is -of medewerkers zijn- soms ziek en moeten meetings of deadlines verplaatsen. Ik ben praktisch altijd kiplekker, gelukkig. Het werk van de vrije adviseur is fysiek niet zwaar, en met stress leer je omgaan.
Uiteraard geeft ook de methode van het slow consulting de nodige ruimte om voldoende te rusten. Je ziet de klant periodiek, wat later in het project vaak niet meer dan maandelijks, dus in de tussentijd is er tijd genoeg om even tot jezelf te komen bij een griepje, verstuikte enkel of keelontsteking. En loop je door ziekte wat achter, haal dat dan in wanneer je weer op de been bent. Ook daarvoor is meer dan genoeg tijd. Ik zou dus ook niet gauw een project parkeren, maar gewoon door laten lopen. Mis je een keer een meeting door een medische reden dan zullen de meeste klanten daar geen enkele moeite mee hebben. En ben je een hele maand uit de running geweest? Plak dan gewoon een extra maand kosteloos bij het project aan.