MKB’ers verbeteren hun bedrijf met (veel) slimmere adviesrelaties
Gisteren is mijn boek ‘De vrije adviseur’ uitgekomen. Het boek beschrijft een methode voor adviseurs om hun relatie met hun opdrachtgever anders in te richten: effectiever, goedkoper, vrijer. Steeds meer adviseurs én opdrachtgevers ontdekken deze bijzondere manier van samenwerken. De methode bestaat kort gezegd uit de volgende elementen:
- Een langlopend project van 12 maanden,
- met een scherpe focus op het doel (en minder op de middelen),
- met een vaste routine,
- in een tempo dat past bij de opdrachtgever,
- voor een vaste vergoeding per maand.
Nu is het boek geschreven vanuit het perspectief van de adviseur, maar het zou net zo goed omgekeerd gelezen kunnen worden: Hoe kun je als ondernemer of manager het best samenwerken met een adviseur? Hoe zorg je voor een optimaal resultaat van een adviesproject?
Natuurlijk hangt dat af van het type project, het doel, het budget en middelen en andere externe factoren. Zo kan het beste marketingproject een krimpende markt waarschijnlijk niet doen groeien, en kan een slim HRM project niet voorkomen dat personeel wegloopt naar een beter betalende concurrent.
Maar uitgaande van normale omstandigheden zijn er in elk mkb bedrijf meer dan genoeg verbetermogelijkheden die in aanmerking komen voor een ‘vrij’ adviestraject. Lees verder op deze LinkedIn post.